Развод без сделка за Брекзит ще е катастрофа

Българите на Острова първи ще я усетят

Интервю

от Хенриета Георгиева 36 прегледа 0

Развод без сделка за Брекзит ще е катастрофа

ВИЗИТКА Весела Чернева е главен директор „Програми“ и директор на българския офис на Европейския съвет за външна политика. Била е директор на програма „Европа и съседи“ от 2013 г. От 2010 г. до 2013 г. e говорител на Министерство на външните работи. От 2004 до 2006 г. работи като секретар на Международната комисия за Балканите, председателствана от Джулиано Амато. Наблюдаващ редактор на сп. „Foreign Policy - България” от неговото създаване през април 2005 г. Магистър по политически науки от университета в Бон, Германия.

- Шок, цирк - в какво се превърна Брекзит?

- Британските медии и бизнесът във Великобритания вече нарекоха случващото се цирк. Големите компании се оплакват, че това е поредният епизод, който увеличава несигурността, и вече ще са благодарни на каквото и да е решение. Британската политическа класа демонстрира пълната си неспособност да служи на интересите на обществото.

Не очаквам в следващите дни ситуацията да се изясни. Можем да очакваме съществено развитие в Европейския съвет на 22 март, когато лидерите на ЕС ще трябва да подготвят възможността за излизане на Великобритания без сделка. Ако дотогава премиерът Тереза Мей има нова идея, това ще е най-късният възможен момент за обсъждане.

- Кой все пак е най-вероятният сценарий броени дни преди ключовата дата 29 март?

- Предполагам, че ще се стигне до отлагане. Въпросът е дали това отлагане ще бъде само с два месеца - до края на май, или ще бъде по-дълго, с цел да се проведе втори референдум. Това са двете възможности.

Ако Великобритания не проведе избори за Европарламент на 26 май, а в момента не виждам никакви намерения в тази посока, то на практика на 27 май Обединеното кралство ще престане да бъде член на Европейския съюз. Така че тази отсрочка трябва да бъде поискана от Тереза Мей преди 29 март.

- Доколко сериозна ще бъде катастрофата за Великобритания?

- Доста компании вече обявяват изтегляне от Великобритания, което означава, че ще има намаляване и на работни места. Изтеглят се фирми от автомобилната индустрия, но и други, свързани с тях. В сферата на здравеопазването също започват проблеми - напускат лекари и медицински сестри от страни членки, които не са сигурни за своя статут. Вероятно тези проблеми ще растат в следващите месеци.

Ако Великобритания излезе от ЕС без сделка, това ще бъде катастрофа. До каква степен траен ще бъде този трус и как той ще се отрази на Европейския съюз, това са другите важни въпроси. Великобритания е повече получател на стоки от ЕС, но има предимство по отношение на финансовите услуги. И в двете сфери със сигурност ще има потърпевши - и от страна на Великобритания, и от страна на ЕС.

Изглежда, Франкфурт или друга европейска дестинация ще измести Лондонското Сити. Американски, азиатски вложители заявиха намерения да преориентират капиталите си от Острова.

- За какви най-сериозни рискове да са готови българите?

- За сънародниците ни, които вече са там и имат легален престой и право на работа, вероятно на първо време няма да има проблеми. Но за тези, които тепърва смятат да ходят във Великобритания, или за тези, които работят там без необходимите документи и регистрации, със сигурност нещата ще се усложнят много. А за тези, които са на Острова, без да работят, тази възможност изцяло ще се промени. Със сигурност ще има затруднения и българите, румънците, източноевропейците първи ще ги почувстват.

България планира реципрочност по отношение на британците, които са у нас. Но това ще важи при варианта със сделка. При Брекзит без споразумение тези въпроси се отварят отново в начална фаза и тепърва ще трябва да се правят двустранни споразумения.

- Как ще се отрази тази бъркотия на изборите през май?

- Надявам се избирателите да си дадат сметка, че когато един политик се изправи пред тях и им каже, че иска да развали нещо, защото то не работи достатъчно добре, е ​хубаво да бъде попитан какво ще направи след това. Великобритания е пример именно за това - как една група политици решиха да развалят членството в ЕС, без обаче да казват какво следва. Това е много често случаят с еврос​ке​птичните политици в Европа.


Те казват: това не работи, но не предлагат решение. Не е достатъчно само да искаш повече суверенитет, който на практика подкопава ЕС. Ако искат това, трябва да посочат как искат да изглежда Европа. Не можем хем да искаме да разтурим ЕС, хем да искаме и Европа на отечествата. Тези неща не вървят заедно. Надявам се Брекзит да е именно този сигнал, който да накара хората да разберат, че политиците трябва да са отговорни за последствията от действията си.

- Ще стане ли Брекзит бариера за други отцепници сред критиците на ЕС?

- Не само бариера за следващи отцепници по отношение на Съюза, но и предупреждение за следващи популисти, които мислят, че бързо и евтино могат да пробутват уж лесни решения, които се оказват много трудноизпълними или са на много висока цена.

- Какъв ще бъде следващият Европарламент и какви български депутати ще бъдат най-полезни за интересите на страната?

- Има опасност следващият Европарламент да има до една трета антиевропейски настроени депутати. Това би блокирало работата на ЕП по различни важни теми, като например сигурността, споразумението по Брекзит, следващата бюджетна рамка. Хората трябва да си дават сметка, че изпращането в ЕП на по-шарени, антиелитни уж политици, ще създаде проблеми не само на европейския елит, но и на гражданите във всички страни членки.

За България, която трябва да се ориентира в доста сложна ситуация, със сигурност е добре избраниците ни да имат ясна представа за интересите и възможностите ни по темите, които стоят пред Европа - върховенство на закона, общи правила, политики в използване на средствата по новата бюджетна рамка. Не можем да говорим само за пари - трябва да е ясно какво се опитваме да направим дългосрочно. Не ​са достатъчни само върху постулатите на високите огради - трябва да има ефективни политики за следващите 5-10 години, съобразени с дългосрочната визия на Европа.

Колкото по-сложна е Европа, толкова по-добре подготвени трябва да са българските евродепутати. Не могат да се пръскат по всички теми, но трябва да знаят, че в онези три-четири теми, които са много важни за България, трябва да са наясно къде трябва да е позиционирана страната ни.

Няма да са полезни антиевропейци, които със своите призиви и тези на практика искат да разрушат сърцевината на ЕС, да я изпразнят от съдържание.

- ЕС няма алтернатива, но трябва да се реформира - това ли е бъдещето?

- ЕС има алтернатива ​- Брек​зит е прекрасен пример. Ако решим да напускаме ЕС, Брекзит показва каква е цената. Напротив, трябва да смятаме, че ЕС е нещо, което сме избрали, подобно на избора в брака. Това не е даденост, статукво, срещу което трябва да се еманципираме. ЕС е това, което ние направим от него, ако имаме идеи, инициатива, амбиции.

- Преди дни френският президент Еманюел Макрон отправи ключово послание към европейците. Как да го разчетем?

- Като покана за дискусия към европейците за дебат как да се реформира Европа, какво трябва да се промени, и то с перспектива поне 5-10 години. Този разговор е абсолютно необходим и инициативата за него не трябва да бъде оставена на антиевропейците. Макрон трябваше да смени разговора, да върне общата европейска тема на дневен ред. Съвсем естествено е, че Макрон е на гребена на вълната в този разговор.

- От какъв шанс може да се възползва България в тази сложна европейска мозайка?

- Безспорно Европа все повече ще се развива като сбор от коалиции по различни въпроси - отбрана, граници, Шенген, миграция, Еврозона. Няма да е толкова просто, колкото досега, когато всички страни можеха да са във всеки кръг на интеграция.

И Шенген ще е друг - въпросът с границите ще е само част от него, другата ще е солидарността по отношение на миграцията, доверието между страните членки в обмяната на информация и борбата с тероризма. Това са все неща, за които съвсем не съм сигурна, че България е подготвена.

Задължителната програма ще бъде все по-маловажна, все повече ще зависи от това как страните се договарят помежду си. Тази интеграция ще бъде много по-важна от общите договорки на 27-те страни, членки на кръглата маса. Въпросът е дали България би искала да решава важните въпроси заедно с останалите.

Много важна ще е инициативността на българското правителство. Очевидно е, че ако има военни, икономически, всякакви други заплахи от трети страни - Русия, Китай, Турция, България няма как да се справи сама. Въпросът е как правителството ще решава такива въпроси. Явно идват времена, които изискват много повече от това, което сме правили досега.

Коментари