Никях – мюсюлманската венчавка

Младите първо в гражданското, после в джамията, за да няма проблеми, призовават ходжите. Разведени могат да се съберат отново само след като жената е била законно с друг мъж

Коментари

от Весела Тодорова 3812 прегледа 0

Никях – мюсюлманската венчавка

Весела ТОДОРОВА, Марица

Що е то никях и има ли почва в България? Думата, с която се обозначава мюсюлманският брак, не е сред популярните турцизми в българския език, свързани с характерните обичаи за етноса, като байрям и сюнет, например. Никях за мюсюлманите е това, което е венчавката за християните. Светостта на обичая се почита дори и в нашето модерно общество. Когато обаче клетвата се наруши, неминуемо настъпват драмите. Като тази, за която “Хасковска Марица” по-рано писа.

Припомняме, че грък от Комотини издирва съпругата си българка за да разтрогне мюсюлманския си брак - никях. Булката беглец е от Хасково и е напуснала законното семейно жилище в гръцкия град. Изоставеният съпруг е подал иск за развод в Религиозния съд, който се представлява от мюфтията на Комотини М. Тземал. Предприетата стъпка е съгласно действащите разпоредби за мюсюлманите - гръцки граждани. Мъжът се е принудил да пусне обяви в хасковски медии, чрез които да открие благоверната си. Целта очевидно е, да се оформи документално разводът както по гражданска, така и по религиозна линия, за да се избегнат евентуални съдебни спорове или имотни измами.

Разводът в исляма е позволен, но като цяло е отричан от Аллах и към него се пристъпва, след като са изпълнени всички предхождащи стъпки. Не във всички страни обаче се налага да се произнася религиозен съд.

В България, ако мюсюлмани се разведат, не е необходимо да отиват при ходжа в джамията, за да сложат край и на религиозния си брак. Не го пожелаваме на никого, защото бракът е голяма отговорност, но ако се стигне до крайна мярка, то достатъчно е само да се повтори три пъти “Оставям те! Оставям те! Оставям те!”, поясни хасковският мюфтия Басри Еминефенди.

Мъжът има право 3 пъти да се разведе с една жена. След всеки развод 3 месеца тя няма право да се жени за друг, за да се разбере дали е бременна от предишния. Той пък е длъжен да я осигурява през този период, но му се разрешава да се ожени веднага след развода. Ако си я върне обратно, преди да минат 3 месеца, не се сключва нов никях.

Интересното е, че след трите развода, когато никяха “падне”, съпрузите нямат право да се съберат отново, преди жената да е сключила никях с друг мъж и преди да е имала интимни отношения с него. Ислямът категорично забранява фиктивните бракове по тази причина.


В България държим на това, съпрузите да имат граждански брак, преди да извършим религиозния – никях. Това се прави за да се предпазят младите момичета от прибързани стъпки, поясни хасковският мюфтия. Той обаче добави, че почти 100 % от мюсюлманите изричат клетви за вярност освен пред длъжностно лице в общината и пред Аллах. Според Пророка Мохамед, който се отвърне от никях, той се отвръща от него самия.

По принцип обаче, религиозният брак в исляма не е задължително да се сключи след гражданския. Често клетвата за вярност е много по-рано от подписа в гражданското. Това е така, защото, за да имат полова близост, мъжът и жената трябва да са сключили никях. Ако преди това имат сексуален контакт, е голям грях. Ако пък имат граждански, а нямат религиозен, това се смята за извънбрачно съжителство.

Никяхът може да се сключи не само в джамия. Няма пречка това да стане и в дома на момчето. Задължително е обаче да има двама свидетели мъже, а от името на жената говори баща й или друг мъж попечител. Той трябва да даде изрично съгласие за брака. В удостоверенията за никях, освен имената на младите и свидетелите се вписват и всички претенции, които имат един към друг, както и дар за булката - мехир. Най-често това са пари, но може и да са ниви, животни или селскостопанска продукция. Има и любопитни случаи - в свидетелството, което се приема като вид брачен договор, жената иска да се впише, че мъжът й няма да употребява алкохол, например.

Оказва се, че в Хасково няма точна статистика по отношение на никях. По-рано религиозните бракове при мюсюлманите са се вписвали в тетрадки. В хасковския архив се пазят такива стриктно водени документи от 40-те години на миналия век. От 2012-а година, Главно мюфтийство издава специални удостоверения, които съпрузите пазят като спомен за важния в живота им ден. Те нямат друга стойност в България, освен сантиментална, тъй като у нас единствено законен е гражданският брак. В страните от арабския свят, обаче, удостоверението е необходимо, ако съпрузите искат да бъдат настанени в една стая в хотел, например. /Марица