Министър Николина Ангелкова: Свързваме всички хотели с НАП и МВР

Това ще помогне да се изсветли сивият сектор в бранша

Интервю

от Мария Петрова 44 прегледа 0

Министър Николина Ангелкова: Свързваме всички хотели с НАП и МВР

Министърът на туризма Николина Ангелкова откри вчера в "Парк и СПА хотел Марково" десетото юбилейно издание на международната среща по туризъм, която по традиция се провежда в Пловдив. Основната цел на форума под наслов „Пловдив - пътуването до Европейска столица на културата 2019” е да популяризира града като домакин на проявата, както и да помогне страната да се утвърди като целогодишна туристическа дестинация. Зам.-кметът Александър Държиков, с ресор „Култура и туризъм“, подчерта, че тази година акцент на срещата е "Римското мозаично наследство на Филипопол“. Като част от него Епископската базилика е включена в индикативния списък на ЮНЕСКО за значими културни и природни обекти. В международната среща, която ще продължи до 24 ноември, участват близо 80 представители на бранша от 15 държави - България, Германия, Англия, Словакия, Румъния, Белгия, Турция, Хърватска, Гърция, Швеция, Македония, Холандия, Мароко, Сърбия и Франция. Форумът и тази година бе подкрепен от „Нова Трейд“ и изворна вода „Бачково“.


-Министър Ангелкова, очаква ли се интересът към Пловдив да се увеличи като туристическа дестинация предвид домакинството на града като европейска столица на културата през 2019 г.

- Според анализите, които имаме за заявен интерес към България и по-специално към Пловдив, очакваме ръст за следващата година, особено от тези, които идват в страната за културен и исторически туризъм. Знаем, че Пловдив е един от най-старите живи градове на Европа и неслучайно спечели да бъде европейска столица на културата през 2019 г. Смятам, че програмата, която е подготвила община Пловдив и Фондация Пловдив 2019, ще увеличи интереса към града. Имаме подписан меморандум за сътрудничество, изцяло фокусиран върху Пловдив Европейска столица на културата. Министерство на туризма още от тази година започна по-фокусирана кампания към Пловдив. Имахме два много големи репортажа по CNN, единият от които „10 причини да посетиш Пловдив“. По BBC стартирахме различни инициативи, както и с EuroNews и National Geographic, които ще продължим и следващата година, така че, убедена съм, че интересът към града ще е доста висок. Това и сега се наблюдава - за първите 9 месеца на тази година има над 850 000 нощувки само в община Пловдив, което е почти 4% ръст. Приходите от тях са около 39 млн. лв., което е 10,6%. Това показва, че гостите на града избират хотели с по-високи категории. За следващата година очакваме интересът към Пловдив да бъде почти двоен. За Пловдив сме заложили около 10% ръст на консервативна база. В началото на годината ще можем да направим по-реалистични разчети, защото динамиката в сектора е много голяма.

- Туристи от кои държави са заявили най-голям интерес да посетят Пловдив през следващата година?

Най-голям интерес има от германски и британски туристи. Очакваме също завишен брой туристи от Гърция, Румъния, Турция, Македония и Сърбия, т.е. нашите съседи са сред традиционните ни пазари. Има много голям заявен интерес и от САЩ, Чехия, Израел, както и от Китай и Япония.

- А този интерес от съпътстващите събития в града ли е предизвикан?

- Събитията, свързани с календара и културния туризъм, са определящи и предизвикват широк интерес целенасочено да се посети градът. Разбира се, и това, което популяризира Европейската комисия с италианския град Матера, също дава своето отражение като реклама и маркетинг. Преди две седмици имахме заседание на европейската туристическа комисия, на която също се обсъди детайлно програмата, представена от Матера и Пловдив като събития от календара на града като Европейска столица на културата през 2019 г. Преди две години обогатихме нашия регистър на туристическите атракции и с регистър на фестивалите в България, като информацията бе подадена от общините. На практика над 860 са фестивалите на територията на цялата страна, така че общините се стараят да създават разнообразие и да привличат внимание към своите инициативи и туристически продукти.

-Очаква ли се Пловдив да повиши интереса към България за следващата година?

-Пловдив определено допринася за интереса към България и особено в сегмента културен туризъм. Като цяло интересът към България на първо място е слънце и море. Огромно предизвикателство към Министерство на туризма е да привлечем вниманието към вътрешността на страната и към градове като Пловдив, Велико Търново, Русе и въобще към всички големи градове, традиционно свързани с наши зимни или летни курорти. Пловдив води в културния туризъм. София държи първенство в сегмента уикенд градски туризъм.

-Какви са прогнозите за предстоящия туристически зимен сезон?

-Относно зимния сезон към момента прогнозата е да имаме ръст между 4 и 5%. На фона на това, което успяхме да постигнем през последните 2 години, в частност на зимния сезон, бяха двуцифрени ръстове. През 2016 и 2017 г. имахме 19% ръст за зимния сезон, съответно над 1,4 млн. туристи и над 1,6 млн. туристи. Тази година очакваме ръстът да е приблизително 5%. Все пак три поредни години отчитаме изключително високи ръстове на фона на средното за Европа. Миналата година бяхме на второ място в ЕС по ръст на броя на реализираните нощувки. Тази зима очакваме туристи основно от нашите съседи от Гърция, Румъния, Сърбия, Македония и Турция, както и от британски туристи. Като цяло британският пазар изключително много нараства като брой на посещение и през лятото, и през зимата. Това обяснявам и с целенасочените усилия, които и ние от министерството полагаме по отношение на нашите таргетирани пазари. Преди три години стартирахме с Германия фокусирана маркетингова кампания и постигнахме 44% ръст на германския пазар. Подобна кампания върви от миналата година и на британския пазар пак с идеята да достигнем до 30-40% ръст. Това лято имахме 25% ръст на британския пазар, а през зимата очакваме този ръст да е 15-16%. Така че фокусът към отделните пазари, които имат потенциал към България, е да дава своя резултат и да разпределяме ограничения финансов ресурс, който имаме за реклама.

-Говори се за огромен сив сектор. Какви механизми ще приложи министерството, за да се пребори с него?

-Един от основните механизми, който сме включили в приоритетите на правителството, е въвеждането на единната система за туристическа информация и свързване на регистрите на хотелите и изобщо на местата за настаняване с НАП, МВР и с общините по защитени канали в реално време онлайн. След почти двегодишна битка с обжалванията ние успяхме да спечелим и през месец юли подписахме договор с избран изпълнител. Шестмесечен е срокът за изпълнение на софтуера и на системата и очаквам в средата на януари следващата година да стартираме поетапното въвеждане на системата. Предвидили сме тя да се внедри за не по-дълъг срок от три месеца за всички места за настаняване. Тоест очакваме най-късно през месец април всяко едно място за настаняване съгласно закона и наредбата да е свързано с единната система за туристическа информация, което ще ни даде възможност наистина да имаме по-голям достъп до данни както за броя на туристите, които са посетили страната, така и нощувките, които са реализирани. Изключително широка гама от информация изискваме по отношение на целите за пътуване, държавата, от която идват, възрастта. Тази информация е изключително важна, за да можем да правим нашите маркетингови проучвания и анализи, и това да ни даде по-ясна картина за тенденциите, с оглед и на анализите, които получаваме и от световната организация по туризъм и Европейската комисия.

-Единната система ще може ли да обхване и онлайн резервациите, които се правят в малки хотели, които отсъстват от регистъра на Министерството на туризма, и на практика формират сивия сектор в бранша?

-По принцип ние работим изцяло с механизмите, които са заложени в Закона за туризма. Всяко едно регистрирано в националния туристическия регистър място за настаняване се включва в тази система. На всяко друго място, което не е регистрирано, а по закон е длъжно да се регистрира, ще му бъдат налагани съответните санкции и ще излезе на светло. Именно затова въвеждаме тази система, за да имаме повече механизми за контрол и по този начин да повишим изсветляването на нощувките, които се реализират особено в местата за настаняване под 10 легла. Нашият основен проблем са точно тези места -апартаменти и къщи за гости, апартаментни комплекси, вили и т.н. Всички хотели с 3, 4 и 5 звезди се регистрират и ако има нарушител сред тях, той е един за цялата страна. Както казах, нашият основен проблем са малките места за настаняване от клас Б, които също сме ги включили в системата. Дали сме опции, където няма достъп до интернет и в по-отдалечените места това да става през специален уеб базиран сървър. Ще обучим и служители в общините, които да подпомагат хората, а това няма да струва нищо допълнително на бизнеса. Туризмът е един от основните сектори на икономиката и смятам, че наистина можем да насочим по-голям инвеститорски интерес, когато имаме реални данни.

Коментари