Избягвайте вредните преработени храни

здраве

от Екип Марица 24 прегледа 0

Избягвайте вредните преработени храни

В наши дни е почти невъзможно да избягаме от преработените храни. Въпреки лошата им репутация - считат се за един от основните причинители на затлъстяване, диабет тип 2 и високо кръвно налягане - те буквално заливат рафтовете на хранителните вериги, пише фитнес треньорът и консултант по хранене Страхил Иванов в своя блог Fitbg.net.

Кои храни са преработени?

За преработени се считат всички продукти, които са преминали през поредица от механични или химически преработки, извършени с цел подобряване на вкуса, търговския вид и увеличаване срока на годност. Тези храни обикновено се продават в пакети или в кутии и съдържат повече от една съставка.

Важно е да отбележа, че не всички преработени храни са непременно вредни. Например няма нищо нездравословно в това от време на време да си похапвате печени ядки, замразени зеленчуци, тахан, тофу и т.н.

Как преработените храни вредят на здравето ви?

1. Лесно е да преядете с тях

Много преработени храни съдържат мононатриев глутамат (Е621). Това е овкусител, който се използва широко в хранителната индустрия. С него дори и най-евтината храна може да се превърне в деликатес.

Проблемът е, че прекомерната му консумация може да причини лептинова резистентност. Лептинът е хормон, който регулира чувството на ситост. Когато обаче рецепторите в мозъка ви станат резистентни към действието на лептина, се засищате все по-трудно, което води до преяждане.

Именно това е една от причините за проблема със затлъстяването в глобален мащаб - не можем да спрем да консумираме „вкусните“ преработени храни, защото просто не изпитваме засищане.

2. Не съдържат достатъчно фибри

Нуждаете се приблизително от 20 до 30 грама фибри на ден, но ако преработените храни преобладават в менюто ви, най-вероятно не си набавяте и половината от този грамаж. Голяма част от фибрите се губят при процеса на преработка или се премахват умишлено от производителите. Затова и повечето преработени храни имат ниско съдържание на фибри.

Недостигът на фибри от своя страна води до проблеми с храносмилането и дискомфорт, като запек и подут корем.

3. Съдържат твърде много захар

Или нейния зъл близнак - глюкозо-фруктозен сироп. На всеки е известно, че захарта, консумирана във високи количества, води до напълняване. Тя увеличава риска от инсулинова резистентност, повишава нивата на триглицериди и лош холестерол и води до натрупване наопасни висцерални мазнини около вътрешните органи.

Не е изненадващо, че прекомерната консумация на захар е пряко свързана с някои от водещите причини за смърт в световен план - сърдечносъдови заболявания, диабет, затлъстяване и рак.

4. Съдържат вредни мазнини

Производителите използват рафинирани растителни мазнини, защото са евтини и имат дълъг срок на годност. Рафинираните масла и олиа са бедни на омега-3 мастни киселини и съдържат прекалено много омега-6. Мазнините, разбира се, са важна част от всеки хранителен режим, но трябва да си ги набавяме от качествени източници на мазнини като студенопресован зехтин и кокосово масло.

5. Бедни са на витамини и минерали

В сравнение с натуралната храна преработената е изключително бедна на нутриенти. В повечето случаи изгубените по време на преработката хранителни вещества се заместват със синтетични такива. Натуралните храни не съдържат единствено витамини и минерали, но и много други вещества, като фитонутриенти, антиоксиданти и т.н., които обикновено липсват или също са в минимални количества в преработената храна.

6. Изискват по-малко време и енергия за храносмилане

Производителите желаят преработените им продукти да са лесни за консумация (лесни за дъвчене и преглъщане). Сякаш направо се топят в устата. На пръв поглед това звучи като предимство. Така тялото ви ще храносмила храната по-ефикасно, нали? Не точно, защото това създава два проблема:
първо, по този начин консумирате повече от тези храни за по-малко време (повече приети калории). И второ, изразходвате по-малко енергия (по-малко изгорени калории).Този фактор е огромна предпоставка за напълняване.

8. Съдържат много сол

Солта е поредната съставка на преработените храни, която се добавя в прекалени количества, за да се гарантира по-добър вкус и по-дълъг срок на годност. Нуждаете се средно от около 1500 до 2300 мг натрий на ден (0.75 до 1 ч.л. сол).
Прекалената консумация на сол води до редица проблеми, като задържане на вода в организма, подуване, високо кръвно налягане.

Коментари