Джеймс Робинсън: Ф-16 е най-маневреният изтребител

За 1,8 млрд. лв. получавате всичко - оборудване, инфраструктура и обучение на пилотите

Интервю

от Росен Саръмов 22 прегледа 0

Джеймс Робинсън: Ф-16 е най-маневреният изтребител

Г-н Робинсън, освен да ни продаде 8 самолета F-16, има ли „Локхийд Мартин” други интереси в България?

Имаме сериозни намерения да работим съвместно с българската икономика. Не точно за производството на компонентите, защото, ако ги правим тук, това би увеличило изключително много цената. Търсим обаче сътрудничество с корпорации като „Авионамс” не толкова за производство на компоненти - колкото за поддръжка на Ф-16.

Значи, няма да се правят компоненти в България за Ф-16?

Не, няма да се правят.

Кога да очакваме доставката за България?

През 2021 г. ще работим за Бахрейн. В момента се водят разговори и решението ще бъде взето на правителствено равнище, но се обсъждат възможности в рамките на 2023 година да получите новите самолети.

Кога приключват преговорите с българското правителство?

Това е въпрос на договорености между двете правителства, но ние се надяваме в началото на юни-юли да има яснота. Ние сме само изпълнители - решенията се взимат от правителствата на България и Съединените щати.

Те ще договорят и цената.

Грубо казано, един самолет излиза 150-160 милиона долара с ДДС. Това е повече от базовата цена на свръхмодерния Ф-35! Защо е така?

Позволете да попитам, кой ви оферира тази цена за Ф-16?

Разделих 1,8 милиарда лева без ДДС на 8 самолета и се получава толкова.

Извинявам се, аз не съм толкова добър в математиката. Важно е да се помни, че тази цена представя нещо повече от един самолет. Тук се включват 8 машини Ф-16 Блок 70, оръжейни системи „въздух-въздух”, „въздух-земя”, обучението на пилотите и механиците, както и самата инфраструктура за опериране на самолетите. Когато те пристигнат, започват да летят. Защото при други сделки често става като с копчето и балтона.

Какво включва тази инфраструктура, че е толкова скъпа?


Трябва да кажа, че това е разговор на ниво правителства. Ние със строеж на инфраструктура не се занимаваме. За да може да излети един самолет, му е необходимо място за зареждане с гориво, да е подсигурен с пожарни системи - всичко това е част от общия пакет, предлаган от американската страна.

Какви нива на техническо обслужване ще има и кои от тях ще са в България?

Това зависи от различните компоненти. В авиониката някои от тях са на две нива. Други компоненти, включително и двигателят, имат способност за междинен ремонт. При пакетна цена намерението на „Локхийд Мартин” е поддръжката да е главно в България.


Ф-16 може да изкара 12 000 летателни часа без основен ремонт - това го прави евтин за поддръжка.

В цената включено ли е въоръжението на самолетите?

Правителството ни прави в момента обществени поръчки за оръжейните системи „въздух-въздух” и „въздух-земя”. Самолетът се предлага със съответните ракетни и оръжейни системи. Ще има и възможност за операции над море.

Ако в бъдеще поръчаме още 8 изтребителя, ще има ли отстъпка в цената за тях?

Да, пакетната цена на следващите 8 ще е по-ниска.

Колко време ще трае обучението на пилотите и техническия състав?

В Съединението щати опитните пилоти ще пр​еминават обучение от 9 или 12 месеца. Аз самият съм летец на Ф-16 и зная, че нивото на пилотите зависи от квалификацията им.

При това ниво на базата „Граф Игнатиево” ще са необходими 9 месеца обучение за управление на машината и до 12 месеца, ако тези пилоти след това ще обучават следващото поколение млади български летци. Те трябва да минат през общия курс на академията, а след това и специализирания курс. Това ще им отнема поне 2 години. Цената за това обучение е включена в тази пакетна цена, за която говорим. Така че, когато в България дойдат тези Ф-16, вече ще има обучени за тях пилоти и технически състав.

Как ще се доставят нови амуниции за самолетите, след като те се изчерпат?

Съединените щати наричат това „първоначална доставка”. Това е нещо като „клиентска сметка” за регулярни доставки на въоръжение. След това българското правителство ще може да си поръчва амуниции или от американското правителство, или от складовите наличности на НАТО в град Пула.

Коя точно версия получаваме - Ф-16 V или Ф-16 Блок 70?

Питам, защото показвате снимките на два доста различни самолета.

Ф-16 V са старите самолети с подобрена авионика. Ф-16 Блок 70 е самолетът за България - той е напълно нов

Точно този самолет го гледах във филм с Майкъл Дъглас и Дани де Вито отпреди 30 години.

Не гледайте как изглежда, а вижте какво има вътре в него! Вътре е напълно нов самолет, с напълно модерни системи. Доволен ли сте от отговора?

Не - гледам, гледам и виждам самолет на 40 години, който беше нов, когато аз ходех на училище!

Мога да кажа, че това не е 40-годишен самолет. Това е нов изтребител, с най-модерната авионика в света. И едва ли ще намерите друг самолет с по-добре маневрени възможности от него.

Коментари