Андрей Новаков: Социална мрежа съживява българското село

Ние сме тези, които трябва да си помогнем и да върнем живота в българското село, смята евродепутатът

Интервю

от Гергана Василева 11 прегледа 0

Андрей Новаков е най-младият депутат в Европейския парламент. Роден е на 7 юли 1988 г. в Пазарджик. Началното си образование завършва в ОУ „Климент Охридски“ в с. Момина клисура. Дипломира се в специалност „Право” в Югозападен университет „Неофит Рилски“ и паралелно с това завършва и „Публична администрация“.

Новаков и колегата му Емил Радев бяха първите, които настояха Европейската комисия (ЕК) да предприеме мерки за премахване на двойните стандарти при храните.

Новаков бе и евродепутатът, който с камион се зае да обиколи Европа в подкрепа на недоволството срещу така наречения закон "Макрон", засягащ международните превози и ощетяващ българските шофьори.

Преди дни той бе в Пловдив, за да представи интернет платформата „Селоводител”, която има за цел да се бори с обезлюдяването на българските села. В социалната мрежа, която е на български и английски, всеки може да създаде безплатно профил на селището си, като целта е за него да научат възможно повече посетители, туристи и инвеститори.


- Г-н Новаков, как се роди идеята за създаването на социалната мрежа „Селоводител”?

- На първо място животът ми винаги е бил свързан с българското село, това е най-вече заради моята лична история, така че темата е, продължава и най-вероятно, докато съм жив, ще продължава да ме интересува да възродим българското село, колкото и амбициозно да звучи на този етап. Конкретният повод е, че от позицията, която заемам в момента, мога да си позволя да направя така че, от една страна, да изменим дотолкова европейското законодателство, в случая да подкрепим обезлюдяващите се региони, а от друга - заедно с екипа ми да създадем нещо, което да заработи веднага.

Такова, каквото е вече "Селоводител". Спомням си за няколко пътувания, които съм имал и са били буквално сърцераздирателни, макар да не ми е особено в стила да говоря по този начин, но и в област Видин, и в Сакар, в областите Бургас, Ямбол виждаш места, на които няма как да останеш равнодушен. Това беше етап, в който реших, че е време нещо да направим с колеги, които разбират от компютри и въобще от по-модерните тенденции за комуникации. И направихме тази безплатна платформа, която кръстихме "Селоводител", в която всеки, на когото все още му пука за българското село, може да му помогне да стане популярно, така че да привлечем интереса там.

- Какво представлява тя?

- Както всеки човек напоследък има профил в някоя социална мрежа, така има и профили за села, които показваме в най-добрата им страна. Ако на някое село предимство е чистият въздух на Балканите, това е първото, с което то се промотира. Има друго, в което има минерален извор. Трето, в което има църква на 200 г., четвъртото има палеонтологичен музей. А петото цялото е обявено за архитектурен резерват.

В шестото има пустеещи сгради, които биха могли да бъдат за някой предприемач потенциал, защото са евтини, а в същото време могат да бъдат използвани за чисто производство, за биоземеделие. В друго пък има пустеещи земи, те пък са интересни за някой, който би могъл да развива не промишлено земеделие, а биоземеделие. В малки количества, но пък доходоносно.

И така иначе малки групи от хора, когато ги съберем на едно място, каквото мислим, че правим със "Селоводител", се оказва, че можем да съберем хора, които да променят българското село. Наред с това се срещнахме с хора, които вече са направили своите постъпки. Срещнахме се с предприемачи, които са направили ботанически градини например. Това е близо до Ихтиман, в едно от селата. Разкрили са работни места и в същото време са върнали живота там. В друго пък имаше хора, които са направили офиси на компании, защото са интернет фирма и могат да работят от дистанция, през компютъра си, и така отново са върнали живота.

Така че платформата ти казва дали има детска градина, дали има болница, добро ли е покритието на телефоните, има ли интернет, колко далече е най-близкият път, има ли сгради, които се продават, земя, която се отдава под аренда. Точно като водител, само че на села.

- В качеството си на евродепутат какви лостове имате за промяна на това статукво?

- Вече подех инициатива, така че след 2020 г. да направим така, че обезлюдяващите се региони да имат преференциално финансиране. Те да получават по-бързо финансиране, да получават техническа помощ, защото такива места често нямат административен капацитет да напишат хубави проекти. Затова им са нужни външни експерти, които безплатно да им помогнат в писането на проекти.

От друга страна, считам, че процентът на съфинансиране по даден проект трябва да е по-висок там, където има проблем с обезлюдяването. Но съвсем скоро ще разберем колко от тези неща ще могат да залегнат. Но така или иначе за мен е приоритет обезлюдяващото село, въобще селата в България да получат достатъчно европейско финансиране.

- Пътят май не е лесен?

- Пътят изглежда нелесен, често пъти срещам песимизъм, но мисля, че достатъчно време се вайкахме, особено от 89-а година насам, кой, какво и как ще го направи, за да се промени. Без въобще да правя опити да оригиналнича, ще кажа, че тогава, когато се възхищаваме на едно село в Германия или Франция, когато се задълбочим как е постигнато това, разбираме, че обликът на селата в Германия е постигнат от германците, а този на Франция - от французите. Ние сме тези, които трябва да си помогнем и да върнем живота в българското село, или поне навсякъде, където можем, защото едва ли ще успеем навсякъде във всичките 5037 села.

- Какви са инструментите, какво може всеки от нас да направи?

- Ако има някой от вашите читатели, а аз съм сигурен, че има, на когото все още му пука за българското село, който си спомня с носталгия за ваканциите и хубавото време, което е прекарвал там, който все още има възрастни баба и дядо там, не му коства нищо, а просто да опише най-добрите страни на това село. Какви са те - дали е чистият въздух, дали са традициите, дали има местен фолклорен фестивал, дали е местната кухня, дали е нещо друго, каквото и да било то.

Достатъчни са 10 изречения и няколко снимки, които е направил с телефона си, да ги публикува на „Селоводител”.
Това, което целим, е повече хора да научат за тези положителни страни и да подкрепят селото под една или друга форма. Дали с присъствието си, заради това, че ще похарчат някаква сума, за да прекарат там съботите и неделите, и по този начин ще подкрепят местната икономика. Такива малки стъпки ще имат огромно значение, защото тогава, когато все повече хора избират да отиват, първоначално поне, не казвам, че трябва да останат да живеят, това означава, че тези средства, които отиват там, ще подкрепят местната продукция на храна, къщата за гости, местното малко магазинче или гостилницата. И това оказва влияние хората да останат или да изберат да бъдат там, ако са направили този избор. Защото в крайна сметка в момента, в който поминъкът си замине, затворят се детската градина и училището, следващата стъпка е хората да си тръгнат.

Опитваме се да спрем този процес и даваме в ръцете на хората един от възможните инструменти.

- Как ще привлечете вниманието обаче към по-малко привлекателните села, като полските, които са по-малко атрактивни за туристите?

- Всяко едно има своите ползи. Ако има такова, което няма някаква забележителност туристическа, то пък разполага с пустееща земя например. Това би го направило интересно например за хора, които биха искали да развиват биоземеделие, което не е в огромни мащаби, но е скъпо и доходоносно, защото е изключително чисто заради терена. Други пък може да имат пустеещи сгради, от старо ТКЗС, имаше и такива примери. Хората казваха: "А, тук ще разкрия три работни места, защото е в регион с безработица и има привилегии. Така че ще възстановим тази сграда.

Ето значи две отделни населени места, отделно едно от друго, и в двете нямат кой знае какво нещо забележително, в едното има пустеещи земи, а в другото пустеещи сгради, но и двете са привлекателни за различен тип хора. Имаме няколко примера, в които стари ферми са преобразувани и са направени в офиси на IT компании само заради това, че има свободомислещи хора, които могат да работят от компютрите си и предпочитат да го правят на такова място.

- За кого ще е достъпна тази информация, качена на платформата?

- За всички туристи, пътешественици и инвеститори. За всякакви хора, ще преведем на английски и ще промотираме най-вече в социалните мрежи и в цял свят. На първо място в Европа и Щатите, където знаем, че има най-силен интерес. Има интерес и от Япония, но предполагам, че ще ни отнеме малко повече време да преведем на японски платформата.

Коментари