700 български шофьори излизат на протест в Страсбург

Евродепутатите гласуват днес ключовите промени, които могат да върнат разделението на Европа

Свят

от Мария Петрова 339 прегледа 0

700 български шофьори излизат на протест в Страсбург

Близо 700 превозвачи от цялата страна ще протестират днес с жълти жилетки в Страсбург. Това заяви за "Марица" изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев. Той уточни, че рано сутринта от България за Франция ще има чартърен полет, а от Румъния превозвачите тръгват с три самолета. Заради невъзможността всички да пристигнат за протеста по въздух голяма част от колегите му още вчера са тръгнали с автомобили. В защита на инициативата се присъединяват и българи, които работят във Франция и Холандия.

Според ​Арабаджиев текстът на Пакета "Мобилност 1" минава много набързо в края на този Европарламент, а планът "Макрон" има над 1200 поправки. Това означава, че всеки един евродепутат има различно мнение от другия и е внесъл поне по две промени в пакета.

Положението е на кантар. Надяваме се немотивираните депутати да размислят и да вземат разумно решение за целите на отрасъла. В противен случай пакетът "Мобилност" ще раздели Европейския съюз по географски принцип. А правилата са за всички, каза Йордан Арабаджиев. Той допълни, че ако рестриктивните мерки бъдат приети, ефектът за българския международен транспортен сектор ще е пагубен: закриване на фирми, пререгистрирането им в чужбина, фалит на по-малки компании, както и милиони загуби за българската хазна.

Стотици превозвачи от България, Румъния, Литва, Латвия и други страни ще окупират днес Европейския парламент в Страсбург. В ранния следобед те ще протестират под прозорците на евродепутатите срещу пакета „Мобилност“, който е заложен за гласуване около 15 часа. Браншовиците от България и от страните от Източна Европа са против рестриктивните изисквания към тях камионите и шофьорите да се прибират на 4 седмици в страните си, по-високи командировъчни за шофьорите и ограничено превозване на стоки в рамките на ЕС. Срещу добилия популярност „План Макрон“ остро реагираха превозвачи и от Полша, Естония, Испания, Унгария и Португалия. Анализаторите определян пакета "Мобилност" като нова желязна завеса, която ще върне противопоставянето и разделението в Европа.

В проекта има над 1200 поправки, които едва вчера вечерта са били преведени на всички езици в ЕС - ден след гласуването на заседание на Европейския парламент в Страсбург. Това означава, че в понеделник по време на вота евродепутатите не са знаели какво точно приемат да се гласува в сряда.

През януари българските превозвачи, подкрепени от свои колеги от Румъния, Полша, Словения, Унгария, Хърватска, излязоха на масов протест в Брюксел срещу готвените нови европейски промени в областта на международния транспорт. Тогава в протеста се включиха транспортният министър Росен Желязков и наши евродепутати. Те настояваха за отхвърляне на пакета „Макрон“, но Комисията по транспорт в ЕП отхвърли поискания от България компромисен вариант за пакета „Мобилност”.

Комисията декларира, че "неговата основна цел е фундаментална модернизация на европейския транспорт, която да помогне на сектора да остане конкурентоспособен в социално справедлив преход към чиста енергия и дигитализация.

Според евродепутата Андрей Новаков, каквото и да се случи днес, това няма да е окончателното гласуване. Предстои и второ четене, така че имаме полезни маневри.

При негативен сценарий и приемането му в този вид в края на мандата на този Европейски парламент малките превозвачи са обречени на фалират, а средните и големите компании ще бъдат принудени да намалят работните места. Според превозвачи застрашени са 12 000 наши фирми със 700 камиона и 190 000 шофьори, които дават 17% от БВП на страната.

В защита на българските транспортни фирми застанаха от Сдружение „Бизнесът за Пловдив“. „Свидетели сме на ситуация, в която силата на правото се подменя с правото на силния. В случай че Мобилен пакет I бъде приет, българските превозвачи ще бъдат принудени да возят на по-високи цени за транспортната услуга при внос и износ от България, което неминуемо ще се отрази върху цените на всички стоки и на българския пазар“, се казва в част от позицията на сдружението.

Коментари