Владимир Щърбанов: Предлагаме евтини билети за самолета и скъпи до летището

За да развиваме аеропорта, трябва да се осигури транспортна връзка с града. Маршрутката с 5 лв. билетче спря, сега останаха само такситата

Коментари

от Михаил Михайлов 153 прегледа 0

Владимир Щърбанов: Предлагаме евтини билети за самолета и скъпи до летището

Автор: Разговаря Мария ПЕТРОВА

Владимир Щърбанов е роден през 1960 г. 26 години по-късно завършва Рижкия институт за гражданска авиация в Латвия като инженер-икономист със специалност "Икономика и организация на въздушния транспорт". Преминал е различни курсове в Сингапурската академия за гражданска авиация и IATA, като през 2007 г. е получил и IATA диплома за летищен мениджмънт. Професионалната му кариера започва през 1981 г. в Учебния център на авиокомпания "Балкан", където работи като авиомеханик.

От 1986 до 2008 г. работи на Летище София, като започва на длъжност икономист-плановик, през 1996 г. е назначен за началник на отдел "Информационно обслужване", а от 1996 до 2008 г. е директор по експлоатацията. От 2008 до 2012 г. е експерт по международни програми и проекти в Бългериан авиейшън груп и е член на Съвета на директорите на международното летище "Казан". През 2011 г. става член на Съвета на директорите на ООО "ТАТ-АВИА", като заема поста до 2012 г. През 2014 г. работи към "Валдер груп" като консултант по изграждането на летище "Пирин". През пролетта на 2015 г. става изпълнителен директор на Летище Пловдив.



- Г-н Щърбанов, до месец ще стане ясно кой ще е концесионерът на Летище Пловдив. В какво икономическо и финансово здраве ще предадете аеропорта?

- В сравнение с 2015 г., откакто поех Летище Пловдив, икономическото му състояние значително се подобри. За миналата година имаме увеличение на авиационните приходи с над 7 процента. Приходите на пътник от търговска дейност и услуги са нараснали с 27 на сто, а оперативните разходи са намалени с близо 22 процента.

Намалени са също и загубите с 57 процента, а дружеството поех с над 2,2 млн. лв. несъбираеми вземания и 840 хил. лв. задължения. Успяхме да увеличим наличните финансови средства със 144 процента, които в момента възлизат на 1,3 млн. лв.

Да, имаме и несъбрани вземания, които са 720 хил. лв. и 520 хил. лв. задължения, но това е в рамките на нормалната практика. Това, което не бе планирано и повлия негативно на резултатите ни, е, че единственият ни превозвач Райънеър направи база в София и преустанови линията Пловдив - Франкфурт - Хаан. За миналата година останахме с една дестинация до Лондон-Станстед, с три честоти седмично. По-късно Райънеър преосмисли политиката си и осъзна потенциала на Летище Пловдив.

Знаете, че от няколко месеца вървят продажбите на билети до три нови европейски дестинации, които ще стартират с началото на зимното разписание. Това са Брюксел - Шарлероа, Италия - Бергамо и се възстановява Франкфурт - Хаан. Надяваме се с четири честоти да направим това, което никога не е имало на Летище Пловдив.

Едновременно с това се запазва редовната сезонна линия на сибирския превозвач S7 Airlines. Ще продължим да работим и с другите двама превозвачи - израелския Arkia и британския Thomas Cook, които обслужват зимните чартъри до Белфаст и Тел Авив. Иначе инфраструктурата на летището е много добра, с достатъчен капацитет, от който използваме едва 7-8 процента

- Запознат ли сте с инвестиционните предложения на кандидат концесионерите?

- Не, не съм запознат с концесията и концесионната процедура, а и това няма отношение към моята работа. Да се надяваме обаче, че до края на месец август комисията ще се произнесе кой печели концесията.

- А надявате ли се да останете директор на летището?

- Няма как да се запази моята позиция. По принцип обаче има два варианта - в зависимост от това кой ще спечели.

С двама от участниците ние играем като подизпълнител за концесията,

тъй като те нямат необходимите сертификати за летищен оператор и дейности. Ако те спечелят, с тях ще работим до момента, в който получат собствен лиценз, а процедурата за това отнема 3 до 6 месеца. Докато другият участник, който има свой собствен летищен оператор, може да започне да работи самостоятелно в момента, в който си извади лиценз.

Кой ще спечели обаче, не мога да гадая, защото не зная как са заложени критериите и на какво се дава приоритет - дали на финансовите и инвестиционните възможности или на качеството на летищния оператор.

- Зам.-кметът Стефан Стоянов съобщи наскоро, че се водят преговори с нов авиопревозвач, който да обслужва четири нови европейски дестинации. Може ли повече яснота по този въпрос?

- Предстои да се финализира договор между Фонда за развитие на летище Пловдив и датската консултантска компания LCG. Миналата седмица бяха представени четири варианта, от които бе избран най-добре отговарящият на изискванията на Фонда. Предвижда се от началото на зимното разписание да се отворят четири линии, които първоначално ще бъдат изпълнявани в рамките на зимното разписание като чартърни полети, а по-късно да се трансферират като редовни линии. Става въпрос за

дестинациите Верона, Щутгарт, Виена и Измир,

които смятам, че имат голям потенциал. Те ще се обслужват от румънския авиопревозвач Кобрекс, който ще изпълнява полетите със самолети Боинг 737 класик. Той не е нискотарифен авиопревозвач, но ще предлага билети на цени, конкурентни на наземния транспорт, така че се надявам да има добра запълняемост на капацитета на самолета.

- Остава обаче висящ проблема с транспорта до Летище Пловдив. Уж тръгнаха маршрутки в дните на полети, но са спрени?

- Да, това е голям проблем, който не е решен, въпреки че всички кметове на общини и областен управител много милеят за летището. Теоретично летището се намира сред нивите. За малко повече от 2 години, откакто аз съм тук, беше пусната една

маршрутка с неоправдано висока цена от 5 лв. на пътник

и в рамките на 10 дни, колкото просъществува целият проект, бяха превозени само двама туристи. В момента сме парадоксално летище, защото, от една страна, работим с нискотарифни превозвачи, т.е. осигурява се максимално ниска цена на самолетните билети, и в същото време се явяваме бутиково летище относно наземния транспорт, какъвто е таксиметровият превоз и който остана единствен между летището и населените места.

По този повод съм писал няколко писма до съответните институции, но отговор не съм получил. Много ми се иска и се надявам местната общност в лицето на кметовете на общини и областния управител да помогнат в това отношение.

- Докъде стигнаха делата, които водите с частната фирма „Летище Пловдив“ АД за перона?

- Преустановихме договора с „Летище Пловдив“ АД през август 2015 г. и така спряхме да плащаме наем в размер на около 400 хил. лв. годишно. Впоследствие самолетообслужваща и снегопочистваща техника на базата на ЗИЛ, Краз и Урал, за която преди мен са плащани грешни пари, отиде на вторични суровини. Защото с подобна техника не се обслужват съвременни летища и самолети. Иначе делата не се водят между нас, защото се касае за перон, който е публично-държавна собственост.

Те се водят от Министерство на регионалното развитие и благоустройство чрез областната управа. Интересното е, че при едното дело съдията беше присъдил по соломоновски, по 60 и 70 дка на държавата и на АД-то. Това решение е обжалвано и от двете страни и има съдебно решение за отмяната му с указание да се разгледа от нов състав. Ако се върнем обаче по-назад, имаше едно дело, което бе спечелено от държавата. То обаче бе оспорено от АД-то не по същество, а поради факта, че частното дружество не е било призовано по съответния ред. Така

решението, което бе в полза на държавата, бе отменено и всичко започна отначало.

Кога ще приключи, не се знае. Разчитам, че изходът отново ще е в полза на държавата, защото до момента няма практика в страната летища за обществено ползване да бъдат публична държавна и частна собственост. Смятам, че това ще създаде и на бъдещия концесионер определени неудобства, каквито и на нас в момента създава.

Ние се дистанцираме от използването на стоянките на перона, защото при положително решение в полза на акционерното дружество то може да предяви регресивен иск и да ни задължи да платим за неговото ползване. Затова съм издал заповед да не се експлоатират или само в краен случай стоянките, и то за краткото време, когато има тактически учения на Европейската тактическа авиация или на американските сили и собствените ни стоянки не са достатъчни.

- Къде се изгуби частният фонд „Феникс“, който имаше голяма амбиция да рекламира летището по света?

- Нямам представа какво се случва с него. Наистина имаха амбиции, но през последната година не съм чувал, нито виждал техни представители. Имаше няколко срещи на основния фонд, в които те не се включиха. Очевидно са насочили усилията си в друга насока.

- Как мина тайнствената среща между местните туроператори и представители на Райънеър?

- Това бе работна среща, на която се обсъдиха възможностите за разпределяне на финансов ресурс с цел да се рекламират предстоящите нови дестинации. Това е нормална практика да се поделят отговорностите от всички заинтересовани страни. Очакванията са приходите за реклама да се генерират от пътникопотока в различните дестинации.

Коментари